Karabük Valiliği
Karabük Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Karabük Valiliği
Karabük Valiliği

KARABÜK VALİLİĞİ 2013-2014 YILI KIŞ SEZONU YAKIT PROGRAMI VE TEMİZ HAVA EYLEM PLANI

09 Eylül 2013
KARABÜK VALİLİĞİ 2013-2014 YILI KIŞ SEZONU YAKIT PROGRAMI VE TEMİZ HAVA EYLEM PLANI

T.C.
Karabük Valiliği
Mahalli Çevre Kurulu


Karar Tarihi : 06.09.2013
Oturum No : 23

İlimiz Mahalli Çevre Kurulu gündemindeki konuları görüşmek üzere Vali Yardımcısı Sn. Tarkan KESKİN Başkanlığında 28.08.2013 tarih Çarşamba günü saat: 14:00’da Valilik Toplantı Salonunda toplanarak aşağıdaki kararları almıştır.


Karar No: 23

KARABÜK VALİLİĞİ
2013-2014 YILI KIŞ SEZONU YAKIT PROGRAMI
VE TEMİZ HAVA EYLEM PLANI

Madde 1- Bu Karar; Karabük ilinde 2013-2014 kış döneminde; konut, toplu konut, ko-operatif, site, okul, üniversite, hastane, resmi daireler, işyerleri, sosyal dinlenme tesisleri, sana-yide ve benzeri yerlerde ısınma amaçlı kullanılan yakma tesislerinden kaynaklanan is, duman, toz, gaz, buhar ve aerosol halinde dış havaya atılan kirleticilerin hava kalitesi üzerindeki olum-suz etkilerinin azaltılmasına yönelik alınacak tedbirler ile İlimizde kullanılacak ısınma ve sanayi amaçlı yakıt özellikleri, yakıt programları ve ısınma amaçlı katı yakıtlar için düzenlenecek uygunluk ve satış izin belgeleri ile tüm bu konularda yapılacak işlemler, denetimler ve yap-tırımları kapsar.

Madde 2- Bu Karar; 04.07.2011 tarih ve 27984 Mükerrer Sayılı Resmi Gazete’de ya-yınlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. Maddesi b. bendi, 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475), Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nca yayımlanan Hava Kalite Değerlendirme ve Yönetimi Konulu 04.07.2012 tarih ve 8873 Sayılı 2012/16 No’lu Genelge ve 03.08.2013 tarih ve 28727 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Yüksek Çevre Kurulu ve Mahalli Çevre Kurullarının Çalışma Usul ve Esasları Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

A- ISINMA AMAÇLI KULLANILACAK YAKITLAR

Madde 3- Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yayınlanan Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Konulu 04.07.2012 ve 8873 Sayılı 2012/16 No’lu Genelgede, 2012-2013 kış dönemi için ülke genelinde tüm il ve ilçelerin hava kirliliği derecelendirilmesi yapılmıştır.
Buna göre; İlimiz Merkez İlçesi ve Safranbolu İlçesi I. Grup Kirlilik Derecesinde ve di-ğer tüm İlçeleri II. Grup Kirlilik Derecesindedir.
Karabük İli Merkez ve Safranbolu İlçesinde, Isınmadan Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü (IKHKK) Yönetmeliği’nin Tablo 10 ve Tablo 11 ‘inde belirtilen kömürler ile TSE 12055’de belirtilen briket kömürleri ve diğer tüm ilçelerinde Isınmadan Kaynaklı Hava Kirlili-ğinin Kontrolü (IKHKK) Yönetmeliği’nin Tablo 10, Tablo 11 ve Tablo 12’ sinde belirtilen kömürler ile TS 12055’de belirtilen briket kömürlerinin kullanılması zorunludur.

Katı Yakıtlar
Madde 4- Karabük İli sınırları içerisinde kalan ve ısınma amaçlı katı yakıt kullanan tüm konut, toplu konut, kooperatif, site, okul, üniversite, hastane, resmi daireler, işyerleri, tica-rethane, büro, sosyal dinlenme tesisleri ile sanayide ve benzeri yerlerde aşağıda belirtilen özel-liklerdeki katı yakıtların kullanılması zorunludur.

a) Yerli Kömürler; 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazetede yayımla-narak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475) Tablo-11 de belirtilen özelliklerdeki yerli kömürler Karabük
b)
c) İli Merkez İlçesi ve diğer tüm ilçeleri ile belde ve köylerde, Tablo 11 ve 12 de belirtilen özelliklerdeki yerli kömürler ise Karabük İli Merkez ilçesi dı-şındaki diğer tüm ilçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanılır.
Tablo-11 Sınır Değerlerinin Aşıldığı İl ve İlçelerde Kullanılacak Yerli Kömürlerin Özellikleri
Yerli Kömürlerin Özellikleri Sınırlar Kullanılacağı İller ve İlçeler
Toplam Kükürt (kuru bazda) : En çok % 2 Max
Bu Yönetmeliğin 28 inci maddesine göre sınır değerlerinin aşıldığı (I.Grup) İl ve İlçeler
Alt Isıl Değer (kuru bazda) : En az 6000 Kcal/kg (-200 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde) : En çok %25 Max
Kül (kuru bazda) : En çok %25 Max
Boyut* (satışa sunulan) : 18-150 mm (18 mm altı ve
150 mm üstü için en çok % 10 tolerans)
*Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu 10-18 mm olabilir.

b) İthal Kömürler; 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475) Tablo-10 da gösterilen özellikleri sağlayan İthal Taş ve Linyit Kömürleri Karabük İli Merkez İlçesi ve diğer tüm İlçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanılır.

Tablo-10 Isınma Amaçlı İthal Taş ve Linyit Kömürünün Özellikleri ve Sınırları
Özellikler Sınırlar
Toplam Kükürt (kuru bazda) : En çok. % 0,9 (+0,1 tolerans)
Alt Isıl Değer (kuru bazda) : En az 6400 Kcal/kg (- 200 tolerans)
Uçucu Madde (kuru bazda) : % 12-31 (+2 tolerans)
Toplam Nem (orijinalde) : En çok % 10 (+1 tolerans)
Kül (kuru bazda) : En çok %16 (+2 tolerans)
Boyut* (satışa sunulan) : 18-150 mm ( en çok ±% 10 tolerans)
* Mekanik beslemeli yakma tesisleri için kömür boyutu en az 10-18 mm olabilir.

c) Toz Kömürden Elde Edilen Briket Kömürleri; 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475), 24. Maddesi gereği, TSE 12055’ de belirtilen özellikleri sağlayan, toz kömürden elde edilen briket kömürleri Karabük İli Merkez İlçesi ve diğer tüm İlçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanılır.

d) Prina Briketleri; 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475) Tablo-14 de gösterilen özellikleri sağlayan, prina briketleri Karabük İli Merkez İlçesi ve diğer tüm İlçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanıır.

Tablo-14 Prina briketi özellikleri (kuru bazda) ve Sınırlar
Özellikleri Sınırlar
Alt Isıl Değer 3700 Kcal/kg (min.)
Nem (orijinalde) %15 (max.)
Yağ %1.5 (max.)
Sodyum (Na) 300 ppm (max)
Boyut 6 mm (min.) (6mm’den küçük ağırlıkça %5’i geçemez, ancak mekanik beslemeli yakma tesisleri için % 50’ye kadar olabilir.)

Sıvı Yakıtlar
Madde 5- 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475)’nin 5.maddesi (c) bendi gereği kükürt içeriği maksimum %1,0 (+0,1 tolerans) olan ithal ve yerli fuel-oil ile motorin ve gaz yağı Karabük İli Merkez İlçesi ve diğer tüm İlçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanılır.

Gaz Yakıtlar
Madde 6- 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475)’nin 5.maddesi (d) bendi gereği, hava gazı, doğalgaz, sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ve biogaz, arıtma gazı, kok fırını gazı, grizu, yüksek fırın gazı, rafineri gazı ve sentetik gazların içeresindeki kükürdün hacimsel oranı %0,1’i geçmemek kaydıyla Karabük İli Merkez İlçesi ve diğer tüm İlçeleri ile belde ve köylerde ısınma amaçlı yakıt olarak kullanılır.

Isınma Amaçlı Kullanılması Yasak Maddeler
Madde 7- Bu Kararın 4. 5. ve 6. maddelerinde belirtilen özellikleri taşımayan katı, sıvı ve gaz yakıtlar ile 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (I.K.H.K.K.Y.) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475)’nin 5.maddesi son bendinde belirtilen petrol koku, mineral yağ, araba plastiği parçaları, lastik, tezek, katı atıklar ve tekstil artıkları, kablolar, ıslak odun, boyalı odun, plastikler, ev eşyaları ve yemek atıkları gibi evsel atıklar, özel atıklar, tıbbi atıklar, asfalt ve asfalt ürünleri, boya ve boya ürünleri ve fuel-oil kaplarının Karabük İli sınırları dahilinde ısınma amacıyla kullanılması yasaktır.

B- SANAYİ TESİSLERİ
Madde 8- Sanayi tesislerinde 03.07.2009 tarih ve 2777 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü (SKHKK) Yönetmeliği (Değişiklik: ve 30.032010 – 25537; 10.10.2011- 28080; 13.04.2012- 28263; 16.06.2012- 28325 ) ve 16.10.2009 - 17074 sayılı 2009/19 No’lu Genelgede belirtilen hususlara uyulması zorunludur.
Madde 9- Sanayi tesislerinde kullanılacak sanayi amaçlı yakıtlarda 30.03.2010 tarihli 2010/5 sayılı İthal Katı Yakıtlar Genelgesindeki yakıt özelliklerine uyulması zorunludur.
Madde 10- Sanayicilerin tesislerinde kullanacakları kömürlerin özelliklerini Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirmeleri zorunludur. Tozumayı önleyici her türlü tedbirin kömürü satan, taşıyan ve sanayi tesisi sahibi tarafından ilgili mevzuata göre alınması koşulu ile sanayi amaçlı tüketilecek yerli ve ithal kömürlerin torbalanması zorunlu değildir.
Sanayi tesislerinden kaynaklanan hava kirliliğinin azaltılması için;
- Enerji üretimi yapan ve özellikle kömür kullanan büyük yakma tesisleri (termik santraller vs.), demir çelik, çimento, büyük organize sanayi bölgeleri gibi kirletici vasfı yüksek olan tesislerin, yerleşim yerlerine uzak ve emisyonlarının yerleşim yerlerindeki hava kalitesini etkilemeyecek şekilde hakim rüzgar yönü dikkate alınarak planlamasının yapılması önemlidir.
- Sanayi tesislerinde temiz yakıtların (doğalgaz vs. ) kullanımının, proseste ve bacada uygun arıtım sistemlerinin kullanılmasının teşvik edilmesi sağlanmalıdır.

C- MOTORLU TAŞITLAR

Madde 11- Motorlu taşıtlarda 04/04/2009 tarihli ve 27190 sayılı Egzoz Gazı Emisyonu Kont-rolü Yönetmeliği’ne ve 29/04/2009 tarih, 6916 sayılı 2011/22 Genelgede belirtilen hususlara uyulması zorunludur.

Motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliğinin azaltılması için;
- Toplu taşıma sistemlerinin yaygınlaştırılması,
- Kaliteli akaryakıt kullanımının sağlanması,
- Trafikte yoğun olarak kullanılan toplu taşıma araçları da (belediye ve özel halk oto-büsleri, minibüs v.b.) dahil olmak üzere tüm araçların gerekli bakımlarının ve egzoz gazı emis-yonu ölçümlerinin zamanında ve düzenli yapılması,
- Mümkün olan yerlerde yolların araç trafiğine kapatılması, bisiklet yollarının yapılarak bisiklet yollarının kullanılmasının teşvik edilmesi
büyük önem arz etmektedir.

Bu bağlamda, öncelikli olarak taraflara gerekli bilgilendirmenin yapılması, belediyeler ve Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna bağlı odalarla işbirliği yapılmasına paralel olarak, egzoz gazı emisyon ölçüm denetimlerinin düzenli ve sık aralıklarla gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bunların yanı sıra, emisyon miktarları daha düşük olan toplu taşıma araçları ve alternatiflerinin (raylı sistemler ve deniz yolu) kullanımına, trafik planlama ve yönetimi (yeşil dalga, akıllı sinyalizasyon sistemleri, trafik sıkışıklığı trafik fiyatlandırması, farklı park ücretleri veya diğer ekonomik teşvikler, düşük emisyon bölgeleri oluşturulması) uygulamalarına öncelik verilmelidir. Ayrıca kamu kuruluşları tarafından karayolları taşıtlarının satın alınmasında, düşük emisyonlu yeni araçların alınmasına özen gösterilmesi önemli görülmektedir.

D- ISINMA AMAÇLI KATI YAKITLARIN ÜRETİLMESİ, TORBALANMASI, SATILMASI VE ALINMASI GEREKEN İZİNLER İLE İLGİLİ ESASLAR
Madde 12 - İlimiz sınırları içerisinde “Uygunluk Belgesi” ve “Satış İzin Belgesi’’ bulunmayan tüm yakıtların satılması ve kullanılması yasaktır.
Yerli kömür üreticileri ve Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesine sahip bayilerince; emisyon izin belgesi olmayan ya da Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden yerli kömür kullanımının uygun olduğuna dair görüş yazısı bulunmayan tesislere sanayi amaçlı kömür satışı yapılması yasaktır.
İthalatçı, üretici, dağıtıcı ve satıcıların Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine vermiş oldukları her türlü belgenin fotokopilerinin kendileri tarafından imzalanıp kaşelenmesi halinde (imza sirküleri hariç) noter onayı aranmaz.
6762 sayılı Türk Ticaret Kanun’un 42 nci maddesinden muaf tutulan kooperatif ve birlikler için belge düzenlenirken, “İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı” ve “Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge) belgeleri talep edilmeyecektir.

Katı Yakıt Satıcı Kayıt Belgesi
Madde 13- Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi, tüketiciye doğrudan satış yapmak isteyenlerden aşağıda belirtilen şartları sağlayan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak isteyenler;
- Kayıt belgesi alınacak ilden, katı yakıt satışı ile ilgili alınmış İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı,
- Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili
Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge),
- İmza Sirküleri (noter onaylı),
- Taahhütname (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı olarak EK-I)

ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne müracaat ederler. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce yapılan inceleme sonucuna göre bir işyeri için EK-II Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi düzenlenir. Sözkonusu belgeyi almak isteyen gerçek ve tüzel kişinin bir ilde birden fazla işyeri var ise, belge numarası aynı kalmak üzere her bir işyeri için ayrı bir katı yakıt satıcısı kayıt belgesi düzenlenir. Ayrıca, katı yakıt satıcısı kayıt belgesinin yanı sıra satıcılara EK-VI tablosu da verilir.
Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi, bir başka ilde ihaleye katılım hariç belgenin alındığı il sınırları içerisinde geçerlidir. Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan hiçbir ithalatçı, üretici, dağıtıcı ve satıcılar tüketiciye doğrudan satış yapamazlar.
İthalatçı, üretici ve dağıtıcılar; katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi alamayan satıcılara yakıt veremezler.
Katı yakıt satıcısı kayıt belgesinin düzenlenmesine esas bilgi ve belgelerde değişiklik olmaması durumunda daha önce düzenlenmiş olan belgenin yenilenmesine gerek bulunmamaktadır. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce bu firmalara, tabi oldukları hususlar ve müeyyideleri içeren yazı ekinde EK-VI tablosu gönderilir.
Dağıtıcı Kayıt Belgesi
Madde 14- Dağıtıcı kayıt belgesi; ithalatçı veya üreticiden aldığı kömürü, ithalatçı veya üretici adına katı yakıt satıcısı kayıt belgesine sahip satıcılara satış yapan gerçek ve tüzel kişilere verilir. Dağıtıcı kayıt belgesi almak isteyen gerçek veya tüzel kişiler;

- İthalatçı veya üretici ile arasında yapılmış (ithalatçı/üretici/dağıtıcının sorumluluklarını açıkça tanımlayan) sözleşme
- Oda Sicil Kaydı (Mahrukatçılar Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına veya ilgili Esnaf Odasına kayıtlı olduğuna dair belge (kömür satışı/dağıtımı yapabileceğine yönelik bilgi belge üzerinde bulunmalı)
- İmza Sirküleri (noter onaylı)
- Taahhütname (Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünün talebine bağlı olarak EK-XIV)

ile işyeri açma ve çalıştırma ruhsatını aldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat ederler. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce dağıtıcı kayıt belgesi (EK-III) düzenlenir. Da-ğıtıcılara dağıtıcı kayıt belgesinin yanı sıra EK-VIII tablosu da verilir.

Dağıtıcılar, dağıtıcısı olmadıkları ithalatçı / üreticinin yakıtını hiç kimseye veremezler, sata-mazlar ve satış izin belgesi alamazlar.

Dağıtıcılar, katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almak şartıyla perakende kömür satışı yapabilirler.

Uygunluk İzin Belgesi
Madde 15- Uygunluk izin belgesi; IKHKK Yönetmeliği kapsamında yerli kömürler, toz kö-mürden elde edilen briket kömürleri, prina ve prina dışındaki diğer biyokütlelerden elde edilen briketler için düzenlenir.
Katı yakıt üreticisi, ocaktan üretilerek satışa sunulacak hale getirilmiş ve miktarı belirlenmiş yakıt için, yakıtın çıkarıldığı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur. Çevre ve Şehir-cilik İl Müdürlüğünce TS 5125 ve TS 2390 sayılı standartların belirlediği şekilde numune alı-narak / aldırılarak, IKHKK Yönetmeliği’nin 26 ncı maddesi kapsamında belirtilen laboratuar-larda analiz yaptırılır. Analiz sonuçları IKHKK Yönetmeliğinde belirtilen sınırları sağlaması halinde, gerekli görüldüğünde Bakanlık görüşü de alınarak, EK–IV uygunluk izin belgesi üre-ticiye verilir.
Uygunluk izin belgesine esas miktar belirlenirken, izne esas olacak yakıta ait yıllık üretim miktarı, yakıt iyileştirme kapasitesi, satışa sunulan yakıtın özelliklerinin değişmeyeceğinin üretici tarafından taahhüt edilmesi dikkate alınarak, yıllık üretim miktarı için uygunluk izin belgesi düzenlenebilir.

Satış İzin Belgesi
Madde 16- İthal yakıtlarda ithalatçılara, yerli katı yakıtlarda ise yerli katı yakıt üreticilerine “Satış İzin Belgesi” verilir. Satı İzin Belgesi almak isteyen ithalatçı / üretici;
- Katı yakıta ait uygunluk belgesi / uygunluk izin belgesi (ithalatçı / üretici tarafından fotokopisi tasdik edilmiş) ,
- Taahhütname ( Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün talebine bağlı olarak EK-I),
- Katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almış satıcıların ve dağıtıcıların (sözleşme yaptıkları ve dağıtıcı kayıt belgesine sahip olanlar) listesinin (katı yakıt satıcıları ile dağıtıcıların kayıt belge numarası, satıcı adı, dağıtıcı adı ve adresi) ekinde yer aldığı bir dilekçe
ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne başvurur.
Söz konusu başvuru, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce incelendikten sonra, uygun bulun-ması halinde, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce EK-V’te verilen “satış izin belgesi” ithalatçı / üreticiye verilir. İthalatçı / üreticiye, satış izin belgesinin yanı sıra EK-VII tablosu da verilir.
İthalatçı / üretici; satış izin belgesinin birer kopyasını (ithalatçı / üretici tarafından fotokopisi onaylı) katı yakıt satıcısı kayıt belgesine sahip satıcılara ve dağıtıcı kayıt belgesine sahip dağıtıcılara vermek zorundadır. Satıcılar ve dağıtıcılar ise denetimler esnasında söz konusu satış izin belgesini yetkililere ibraz etmek zorundadırlar.

Analiz
Madde 17- Her türlü katı yakıttan numune alımı Bakanlığımızın 24/03/2010 tarihli ve B.18.0.ÇYG.0.05.03/4857 sayılı Katı Yakıt Numune Alma ve Analiz Genelgesi kapsamında yapılmalıdır. Analiz için yapılacak ödemeler; uygunluk izin belgesi alınması sırasında üretici tarafından, denetim sırasında ise ithalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcı tarafından karşılanır.

Hava kirliliği açısından, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri gerektiğinde sıvı yakıtlı yakma sistemlerinin depolarından usulüne uygun numune alır ve analizlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından belirlenen akredite laboratuvarlarda yapar / yaptırır ve belirlenen sınır değerleri sağlamayan sıvı yakıtlar için gerekli tutanağı tutup Enerji Piyasası Düzenleme Kuru-muna veya yetkilendirdiği kurum / kuruluşlara bildirir.

Sosyal Yardımlaşma Vakfı Kömürleri
Madde 18- Sosyal Yardımlaşma Vakfı aracılığıyla yapılan kömür dağıtımında; “Fakir Ailelere Kömür Yardımı Yapılmasına İlişkin 2012/2858 sayılı Bakanlar Kurulu Kararlarının Uygulan-masına Dair Usul ve Esaslar Genelgesi” çerçevesinde, hava kirliliği ile mücadelede başarı ve uygulamada birlikteliğin sağlanması maksadıyla, İlimiz sınırları içerisinde kullanımına izin verilen kömürlerin dağıtılması ve IKHKK Yönetmeliğinde belirlenen hususlara uyulması ge-rekmektedir.

Dağıtımı yapılan kömürlerin kalitesiyle ilgili ortaya çıkabilen yanlış değerlendirmelerin önlenmesi açısından, gerekli görülmesi halinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce söz konusu kömürlerden de numune alınarak analiz yaptırılmalıdır. Dağıtımı yapılan kömürden alınacak numunenin analiz sonuçlarının, dağıtımı yapılan yerle ilgili belirlenen özellikleri sağlamaması durumunda söz konusu kömür, özellikleri sağlayan kömürle değiştirilmek üzere toplattırılır ve kömürün dağıtımı durdurulur. Söz konusu durum; Sosyal Yardımlaşma Vakfı yetkililerine ve TTK Genel Müdürlüğüne bildirilir.
İhalelere Katılım
Madde 19- Katı yakıt ihalesine;

- İthalatçılar İthalatçı Kayıt Belgesi (ithalatçı tarafından fotokopisi onaylı),
- Üreticiler Uygunluk İzin Belgesi (üretici tarafından fotokopisi onaylı) ,
- Dağıtıcılar herhangi bir ilde alınmış Dağıtıcı Kayıt Belgesi ,
- Satıcılar herhangi bir ilde alınmış Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesi (satıcı tarafından fotokopisi onaylı) ile katılabilirler.

İhaleyi kazanan ithalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcı, katı yakıta ilişkin bilgi ve belgeleri (uygunluk belgesi / uygunluk izin belgesi, miktar vb.) ihalenin yapıldığı ilin ve ihaleye katılıma esas belgenin alındığı ilin İl Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne vermek zorundadırlar.
E- GENEL YÜKÜMLÜLÜKLER
Madde 20- Karabük İli sınırları içerisinde tüketicilerin, Valiliğimiz Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden alınması gereken “Satış İzin Belgesi” bulunmayan yakıtları kullanması yasaktır.

Madde 21- Karabük İli sınırları içerisinde ısınma açmalı kullanılacak yakma sistemleri konusunda IKHKKY’nin 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü maddelerinde belirtilen hususlar uygulanacaktır.

Madde 22- İthalatçı / üretici, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden “Satış İzin Belgesi” almak zorundadır.
İthalatçı / üretici / dağıtıcı, katı yakıtın satılacağı ilin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almayan satıcılara katı yakıt veremez.

Madde 23- İthalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcılar, satışa sunulan katı yakıtı başka katı yakıtlarla karıştıramaz.

Madde 24- İthalatçı / üreticiler; dağıtıcı ve satıcılardan, yakıtın niteliklerinin korunması, IKHKK Yönetmeliğinde ve genelgelerde yazılı hususlara uyulması, IKHKK Yönetmeliğinde belirlenen özelliklere sahip olmayan katı yakıtın satışı ve kullanımının durdurulması ve tüketicinin uğrayacağı zararların karşılanması gibi hususları içeren taahhütname alabilir veya dağıtıcı ve satıcılarla sözleşme yapabilirler.

Madde 25- İthalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcılar, katı yakıtların taşınması sırasında, katı yakıta ait satış izin belgesi (ithalatçı / üretici tarafından fotokopisi onaylı) ile sevk irsaliyesini araçta bulundurmak ve denetimler esnasında yetkililere ibraz etmek zorundadırlar.

Madde 26- İthalatçı / üreticiler 2010/14 Sayılı Genelge’nin EK-VII’sin de yer alan bilgileri 3 (üç) aylık dönemler (ocak-mart, nisan haziran, temmuz-eylül ve ekim-aralık) halinde,
- dağıtıcılar 2010/14 Sayılı Genelge’nin EK-VIII’sinde yer alan bilgileri 3 (üç) aylık dönemler (ocak-mart, nisan-haziran, temmuz-eylül ve ekim-aralık) halinde,
- satıcılar ise 2010/14 Sayılı Genelge’nin EK-VI’sında yer alan bilgileri 6 (altı) aylık dönemler (ekim-mart ve nisan-eylül) halinde

söz konusu dönemin bitiminden itibaren 1 (bir) ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirmek zorundadırlar.
İthalatçı/Üreticiler, dağıtıcı ve satıcılar firmaların İlimizde satışa sundukları kömür torbaları mutlaka seri numaralı veya barkotlu torbalar kullanacaklardır. Bu torbaların üretimden tüketiciye kadar ki süreçte belirtilen numaralar veya barkotlar faturaya veya irsaliyeye işlenecektir. Ayrıca torbaların seri numaralarını her ayın sonunda Çevre ve Şehircilik Müdürlüğüne bildirmek zorunda olup, İlimiz de seri numarasız veya barkotsuz kömür girişi kesinlikle yasaktır.

Madde 27- Üretici firmaya verilen Uygunluk İzin Belgesi / Satış İzin Belgesinin, dağıtıcı / satıcının kayıt belgesinin kaybolması ya da belgenin düzenlenmesine esas bilgi ve belgelerde değişiklik olması durumunda, belge sahibi 1 (bir) ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müracaat etmek zorundadır. Ancak, belge üzerinde belirtilen bilgide değişiklik varsa, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce aynı belge numarasıyla yeni belge düzenlenir.

Madde 28- Yakıt üretici ve ithalatçıları, satıcılar, dağıtıcılar ve tüketiciler; 5491 sayılı Kanunla Değişik 2872 Sayılı Çevre Kanunu, 13/01/2005 tarih ve 25699 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak 01.04.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği (IKHKKY) (Değişiklik: 17.03.2005-25758; 14.05.2007-26522; 07.02.2009-27134; 27.01.2010-27475), Hava Kirliliğinin Kontrolü ve Önlenmesi konulu 28/09/2010 tarih ve 2010/14 nol’u Genelgesi, 30.03.2010 tarihli 2010/5 sayılı İthal Katı Yakıtlar Genelgesi, 04.07.2012 tarih ve 8873 Sayılı 2012/16 No.lu Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Genelgesi ve Karabük Valiliği 2013-2014 Kış Sezonu Yakıt Programı ve Temiz Hava Eylem Planları hükümlerine uygun faaliyet göstermek zorundadırlar.
Genel Yükümlülüklere MÇK 2013/23
Madde 29- Resmi kurum ve kuruluşlar, ısınma amaçlı olarak doğal gaza geçiş işlemlerini tamamlayacaktır.
Madde 30- Isınma amaçlı kullanılacak olan yerli taş ve linyit kömürlerden eleme ve yıkama işlemine tabi tutulmuş, Tablo 1’de verilen sınır değerleri sağlayan ve kömürün çıkarıldığı Valilikten Uygunluk Belgesi ve Valiliğimizden Satış İzin Belgesi almış kömürler İlimiz ve ilçelerinde Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesine sahip satıcılar aracılığıyla satışa sunulacaktır.
Madde 31- Isınma amaçlı kullanılacak olan İthal kömürlerin, İthalatçı firma tarafından İlimizde satışa sunacağı kömürler için Tablo 2’deki sınır değerleri sağlayan ve Valiliğimiz tarafından verilecek olan İthal Kömür Satış İzin Belgesi ile İlimiz ve İlçelerinde Katı Yakıt Satıcısı Kayıt Belgesine sahip satıcılar aracılığıyla satışa sunulacaktır.
Madde 32- İlimiz sınırları içinde dökme kömür satışı yasaktır. Tüm kömürler torbalanarak satılacaktır. Ancak, sanayinin teknik zorunlulukları nedeniyle izin belgeli firmalarca üretilen toz kömürleri Valilikten izin alarak, çevre kirliliğine neden olunmadan sanayide kullanılacaktır. Bunun dışındaki açık kömür girişlerine müsaade edilmeyecektir.
Madde 33- Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından Karabük Merkez ve Safranbolu İlçesi mahalle muhtarları ile 2013-2014 kış sezonu için bilgilendirme toplantıları düzenlenecektir.
Madde 34- Karabük Merkez ve Safranbolu İlçesinde katı yakıt ve fuel oil kullanan fırınlar, lokantalar vb iş yerlerinin doğal gaza geçiş işlemlerini tamamlaması konusunda teşvik edilmesine
Madde 35- Halkın ilgili şikayetleri mesai saatleri içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü 415 38 60 ve Zabıta Müdürlüğü 153 nolu telefonlara, mesai saatleri dışında Zabıta Müdürlüğü 153 nolu telefona bildirilmesine; yazılı ve görsel basın yoluyla ilimizde kazan yakma saatlerinin, uyulacak kuralların ve Bakanlığımız Alo 181 vb. şikayet edebilecekleri telefon numaralarının halka duyurulmasına,
F- SICAKLIK ŞARTLARI, YAKMA SİSTEMLERİ VE YAKMA SAATLERİYLE İLGİLİ ESASLAR

Madde 36- İlimiz sınırları içerisinde, dış ortam sıcaklığının gece ve gündüz 15 0C nin üzerinde olduğu günlerde kalorifer ve sobaların yakılması yasaktır. Kalorifer ve sobalar; bina iç ortam sıcaklığı işyerleri için 20 0C’den, konutlar için 24 oC den yukarıda olmayacak şekilde yakılacaktır.
Ancak; hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları, yaşlılar ve güçsüzler yurtları, kreşler, terminaller ve kolluk binalarında kalorifer ve sobaların iç ortam sıcaklığı 20 oC dan yukarı olmayacak şekilde yakılması hava kirliliğinin önlenmesi için alınacak ilave tedbirler olarak önem arz etmektedir.
İlimizin meteorolojik verileri ve topoğrafik yapısı dikkate alınarak kirli havanın zararlarına karşı insan sağlığını korumak amacıyla kaloriferlerin yakma saatleri aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
Sabah : 04:00 / 06:00 arası
Akşam : 19:00 / 20:00 arası

Resmi Kurumlarda sabah saat 05:30 – 06:30 arasında düzenlenmiş olup, diğer saatlerde yastıklama yöntemiyle yakılmaya devam edilecektir.
İlimizdeki hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları,huzurevleri, kreşler, terminaller ve kolluk binaları, kalorifer ve sobaların,iç ortam sıcaklığı 24ºC dan yukarı olmayacak şekilde devamlı olarak , ancak hava kirliliğine neden olmayacak şekilde yakılmasına,
Kullanılacak yakıtların daha verimli yakılabilmesi amacıyla soba ve kalorifer kazanlarında TSE standartlarına uygunluğu aranmakta olup, uygun olmayanların satışı yasaklanmıştır.
Site, apartman, işyerleri, tüm resmi ve özel kurumlar, aldıkları kömürlerin torbalarını, ilgili Belediyelerin Temizlik İşleri Müdürlüğüne teslim edeceklerdir. Her ayın son Cuma günü toplanacak kömür torbaları, belediyelerce bastırılacak olan matbu evraklarla ilgili kişilere apartman yönetimi teslim edecektir.
Yapılacak denetimlerde, istenen belgeleri ibraz etmeyen, İl Mahalli Çevre Kurulunca belirlenen özelliklere sahip olmayan kömür kullanan ve bacasından aşırı derecede duman çıkaran işyeri ve konutların yöneticilerine Çevre Kanunu’nun kirletme yasağına ilişkin maddesine muhalefet nedeniyle idari para cezası uygulanacaktır. ( Çevre Kanunu’nun20 nci maddesinin (c) ve (d) bendi )
Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde sobalar ve kaloriferler sabah saat 10:00’dan sonra ve akşam en geç saat 16:00’dan önce yakılacaktır.
Kalorifer kazan dairesinde, “Kalorifer Kazanını Yakma Talimatı” gözle görünür bir yere asılmalı ve kalorifer kazanları yakma talimatında belirtilen dış ortam sıcaklığına göre yakılmalıdır.
İlimizde, ilk yanma sırasında bacadan atılan partikül madde emisyonlarını kontrol etmek amacıyla ön yanmayı temin edecek şekilde stokerli sistemlerin sürekli (non-stop) yanmasının sağlanması, ayarlarının iyi yapılmış olması, sürekli kontrol edilmesi ve ateşçi ehliyet belgesine sahip kişilerce yakılması gerekmektedir.
Gerekli görülen hallerde, katı yakıtlı kalorifer sitemlerinde partikül madde tutucu filtre sistemi taktırılması yetkili makamlarca (Valilik, Belediyeler) istenir.

Madde 37- Kış gelmeden önce ısınmada kullanacak yakıtların yanma veriminin artırılmasını, buna paralel olarak yakıt tüketimi ve bacadan atılan kirletici emisyonlarının azaltılmasını sağ-lamak için;
- soba ve kalorifer kazanları ile bacaların periyodik temizlenmesi,
- kalorifer tesisatlarının izole edilerek ısı kayıplarının önlenmesi,
- tüm ısıtma tesisatının bakımı ve temizliğinin yapılması,
- kazan dairelerinin yeterince havalandırılarak işletme talimatlarına uyulması,
- soba ve kalorifer kazanlarında kabul edilen standartlara uygunluğun aranması,
- kalorifer kazanlarının tekniğine uygun yakılarak kazan bakımı işlerinde çalışacaklar için Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri, Belediyeler ve Gönüllü Kuruluşların işbirliği ile “Yetkili Kalorifer Ateşçisi Kursları” düzenlenmesi ve halkın bilgilendirilmesinin sağlanması önem arz etmektedir.
G- HALKIN BİLGİLENDİRİLMESİ

Madde 38- Hava kirliğinin yoğun olduğu günlerde alınması gereken önlemler konusunda has-sasiyet gösterilmesi için halkın bilgilendirilmesi,
Halkın duyarlılığının arttırılması için hava kirliliği ölçüm sonuçlarının günlük olarak halka duyurulması (İlimizde kurulu bulunan hava ölçüm istasyonu ölçüm sonuçları www.havaizleme.gov.tr adresinden 24 saat izlenebilmektedir. )
Özellikle kritik meteorolojik şartların (inversiyon, düşük rüzgar hızı vs.) oluştuğu veya hava kirliliğinin artış göstermesinin beklendiği durumlarda halkın önceden bilgilendirilmesi,
Hava kirliliğinin yoğun olduğu günlerde öğrencilerin açık alanda tören yapmalarının önlenmesi,
Resmi kurumlar, lojmanlar ve yerleşim yerleri içerisinde yer alan sosyal tesislerde ısı yalıtımına öncelik verilmesi,
Kış gelmeden önce binalarda ısı kaçağının önlenmesi, pencerelerin çift camlı olması ve binalarda özellikle dıştan yalıtım yapılması hususlarının yakıt tasarrufuna katkıları konularında halkın bilgilendirilmesi,
Okullarda ve resmi binalarda değiştirilmesi gereken pencerelerin ısı camlı pencerelerle değişti-rilmesi ve kaloriferli okullarda radyatörlerde termostatlı vana kullanılması,
Okullarda ve resmi binalarda giriş kapısının kendiliğinden kapanabilir ve hava sızdırmasız ya-pılması,
Hava kirliliği ile ilgili eğitici programların düzenlenmesi,
İlimize Kalorifer kazanlarının tekniğine uygun yakılması ve kazan bakımı işlerinde çalışacaklar için Milli Eğitim Müdürlüğü Halk Eğitim Merkezi Başkanlığınca ilgili kurumların katılımıyla “katı yakıt ve doğalgaz kazanları kalorifer ateşçi kursları düzenlenmesine yönelik çalışmaların yapılmasına, bu kapsamda kalorifer ateşçisi ve bina yöneticilerinin eğitilmesi ve denetlenmesine,

Hava kirliliği ile ilgili halkı eğitici broşür, kitapçık v.s. bastırılarak dağıtılması ve eğitim programları düzenlenmesine,
Alınan kararların Valilik ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü internet sitesinde yayınlanmasına; ayrıca uygulanacak cezalar ve gerçekleştirilecek denetimler hakkında basın yoluyla ve basın bülteni hazırlanarak kamuoyuna duyurulmasına,
Apartman ve site yöneticilerine toplantı düzenlenerek alınan kararlar ve uygulamalar hakkında bilgi verilmesi,
önem arz etmektedir.

 H- DENETİM

Madde 39- Bakanlığımızın 29/06/2006 tarihli ve B.18.0.ÇYG.0.02.00.02/7530 sayılı Yetki Devri Genelgesi (2006/19) kapsamında yetki devri yapılmış Safranbolu Belediyesi kendi sınırları içinde satışa sunulan katı yakıtların denetimini yapma ve idari yaptırım kararı verebilme yetkisine sahiptir. Bu kapsamda yetki devri yapılmış olan belediyeler ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü arasında gerekli işbirliği sağlanmalıdır. Ancak, yetki devri yapılmış olan belediyeler satış izin belgesi düzenleyemezler ve denetim sırasında ithalatçı/üretici/dağıtıcı/satıcıdan bu genelgede belirtilen bilgi ve belgeler dışında herhangi bir bilgi ve belge isteyemezler.
- Mahalli Çevre Kurulu Kararı ile belirlenen yakıt programı usul ve esaslara uyulup-uyulmadığının tespiti amacıyla Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, İl Halk Sağlığı Müdürlüğü, İl Defterdarlığı, Karabük ve Safranbolu Belediyeleri ile gerekli görüldüğü hallerde kolluk kuvvetlerinin katılımının sağlanarak Karabük Merkezde 2 adet, Safranbolu’da 1 adet denetim ekibinin oluşturularak siteler, binalar ve kömür satış yerlerinde denetimlerin yapılmasına, gerekli görüldüğünde kömürlerden numune alınarak analize gönderilmesine,
- İlgili Belediyeler yaptıkları denetim sonuçlarını Valiliğe (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne) ayda bir (her ayın son Cuma günü) bilgi verilmesine,
- İzin verilen kömür özellikleri dışında, ısınmada kullanılması yasaklanan yakıtların İlimize girişinin önlenmesi için üretim, nakliye, dağıtım, pazarlama ve nihai tüketim aşamalarında (niteliği belli olmayan kömür girmeden-dağıtılmadan-satılmadan-kullanılmadan) kontrol ve denetimlerin Maliye, Emniyet, Jandarma, ilgili Belediyeler ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü işbirliğinde yapılmasına,
- Menşei belli olmayan, MÇK tarafından belirlenen özelliklere sahip olmayan kömürlerin tespiti halinde ilgili yasa ve yönetmelikler doğrultusunda Çevre Kanunun kirletme yasağına ilişkin maddesine muhalefet nedeniyle idari para cezası uygulanmasına( Çevre Kanunun 20. maddesinin (c) ve (d) bendi)
- Belediyeler tarafından satışa sunulan katı yakıtların denetimi Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce yapılır ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerince gerekli idari yaptırım kararı uygulanır.
- İdari yaptırım kararlarının uygulanması esnasında, Çevre Kanununa Göre Verilecek İdarî Para Cezalarında İhlalin Tespiti ve Ceza Verilmesi İle Tahsili Hakkında Yönetmelikte belirtilen tutanaklar kullanılır.
- Tutanaklarda, denetime konu katı yakıtın miktarına, ilgili belgelerinin (katı yakıt satıcısı kayıt belgesi/ dağıtıcı kayıt belgesi/uygunluk belgesi /uygunluk izin belgesi/satış izin belgesi) tarih ve sayılarına mutlaka yer verilmesi gerekmektedir.

(2006/19) kapsamında yetki devri yapılmış il ve ilçe belediyeleri kendi sınırları içinde satışa sunulan katı yakıtların denetimini yapma ve idari yaptırım kararı verebilme yetkisine sahiptir. Bu kapsamda yetki devri yapılmış olan belediyeler ile Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri ara-sında gerekli işbirliği sağlanmalıdır. Ancak, yetki devri yapılmış olan belediyeler satış izin belgesi düzenleyemezler ve denetim sırasında ithalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcıdan bu kararda belirtilen bilgi ve belgeler dışında herhangi bir bilgi ve belge isteyemezler.

Madde 40- Denetim esnasında ısınma ve sanayi amaçlı katı yakıt nakliyesi yapan araçlarda;
1. Kantar fişi,
2. Sevk irsaliyesi veya fatura,
3. Satış İzin Belgesi (adına belge düzenlenen üretici / ithalatçı tarafından kaşelenmiş ve imza-lanmış olarak) ,
4. Uygunluk Belgesi (sanayi amaçlı ithal kömür için, adına belge düzenlenen ithalatçı tarafından kaşelenmiş ve imzalanmış olarak)
bulundurulması zorunludur.

Madde 41- Denetim esnasında satıcı / dağıtıcıların; yakıta ait Satış İzin Belgelerini (adına belge düzenlenen üretici / ithalatçı tarafından kaşelenmiş ve imzalanmış olarak) bulundurmaları zorunludur.

Madde 42- Denetim esnasında tüketicilerin; yakıta ait faturalarını ve aldıkları satıcı / dağıtıcı / üretici / ithalatçıya ait bilgileri ibraz etmeleri zorunludur.

Madde 43- Kalorifer ateşçilerinin Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir kurum/kuruluş ve/veya Makine Mühendisleri Odası tarafından düzenlenen Ateşçi Ehliyet Belgesine sahip olması zo-runludur.

I- UYGULANACAK MÜEYYİDELER

Madde 44- İthalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcıların; ilgili tablolar ile bildireceği satış bilgilerini, söz konusu dönemlerin bitiminden itibaren 1 (bir) ay içerisinde Çevre ve Şehircilik İl Müdür-lüklerine göndermemeleri durumunda 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 12 nci ve 20 nci (g) mad-deleri uygulanır. İthalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcılarda stok tespiti yapılarak, istenilen bilgiler gönderilinceye kadar faaliyetleri durdurulur. Bilgilerin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine ulaştırılmasından sonra faaliyete izin verilir. Yaptırımlar, firmanın kayıtlı bulunduğu Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından uygulanır. Söz konusu fiilin 3 (üç) yıl içerisinde tekrarı ha-linde Çevre Kanunun 23 üncü maddesine göre işlem yapılır.

Madde 45- Yukarıda “Genel Yükümlülükler” bölümünün 28. maddesinde belirtilen hususları süresi içinde yerine getirmeyen firmalara 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 12 nci, 20 nci (g) maddeleri uygulanır.

Madde 46- İthalatçı / üretici / dağıtıcı / satıcılardan yanlış ve/veya yanıltıcı belge düzenleyenler için Çevre Kanununun 26 ncı maddesine göre Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Söz konusu cezanın onaylanması durumunda, firmanın kayıt/izin belgesi iptal edilir ve 1 (bir) yıl süre ile yeni kayıt / izin belgesi düzenlenmez. Stoktaki kömüre mahkeme kararına göre işlem yapılır.

Madde 47- Katı yakıt satıcısının, belgenin alındığı il sınırları dışında satış yaptığının tespit edilmesi halinde (usulüne uygun olarak yapılan ihaleli satış hariç) söz konusu satıcıya yeni kömür sevkiyatı yapılmaması hususunda ithalatçı / üretici / dağıtıcıya gerekli talimat verilir, katı yakıt satıcısı kayıt belgesi 1 (bir) yıl süre ile iptal edilir ve satıcının elinde bulunan kömürler Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün bilgisi dahilinde ithalatçı / üretici / dağıtıcıya iade edilmesi sağlanır.

Madde 48- Dağıtıcının;
-katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almamış olan satıcıya,
-katı yakıt satıcısı kayıt belgesini almadan (usulüne uygun olarak yapılan ihaleli satış hariç) tüketiciye satış yapması durumunda, söz konusu dağıtıcıya yeni kömür sevkiyatı yapıl-maması hususunda ithalatçı / üreticiye gerekli talimat verilir, dağıtıcı kayıt belgesi 1 (bir) yıl süre ile iptal edilir ve dağıtıcının elinde bulunan kömürler Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün bilgisi dahilinde ithalatçı / üreticiye iade edilmesi sağlanır.

Madde 49- İthalatçı / üretici tarafından; katı yakıt satıcısı kayıt belgesi almamış olan satıcıya ve/veya dağıtıcı belgesi almamış dağıtıcıya satış yapılması durumunda, yakıt ithalatçı / üretici tarafından geri alınır. Konu Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından Bakanlığa bildirilir. Bu durumun 1 (bir) yıl içerisinde ikinci kez tekrarlanması halinde 1 (bir) yıl süre ile ülke genelinde satış izin belgesi düzenlenmez.

Madde 50- Katı yakıt numunelerinin analiz sonuçlarının herhangi bir parametrede, Bakanlığı-mızca belirtilen limit değerleri sağlamaması (olumsuz olması) halinde, numunenin alındığı yerde katı yakıtın satışı / dağıtımı durdurulmalı, miktarı tespit edilmelidir. Bakanlığımızın 24/03/2010 tarihli ve B.18.0. ÇYG. 0.05.03 / 4857 sayılı Katı Yakıt Numune Alma ve Analiz Genelgesi kapsamında;
- birinci şahit numunenin olumlu çıkması halinde ikinci şahit numuneye ait analiz raporu diğer raporlarla karşılaştırılmalı ve çoğunluğu sağlayan sonuca göre değerlendirme yapılmalıdır. (Örneğin: 2 olumsuz, 1 olumlu sonuç olumsuz olarak; 2 olumlu,1 olumsuz sonuç olumlu olarak kabul edilmelidir.)
- Çoğunluğu sağlayan sonucun olumlu olması durumunda katı yakıtın satışına / dağıtı-mına devam edilir.
- Katı yakıtın olumsuz olarak değerlendirilmesi halinde yakıtın Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün bilgisi dahilinde ithalatçı / üretici tarafından geri alınarak, kullanılması uygun görülen yerleşim yerlerinde veya Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrol (SKHKK) Yönetme-liği kapsamında belirtilen baca gazı emisyon sınır değerlerinin sağlanabildiği tesislerde kulla-nılması temin edilir, ithalatçı / üretici / dağıtıcının kayıtlı olduğu Çevre ve Şehircilik İl Müdür-lüğüne ve diğer iller ile Bakanlığımıza bilgi verilir. Söz konusu katı yakıtla ilgili satış izni belgesi alınmış olan diğer illerde, bu belgeye konu olan yakıttan numune alınarak analiz sonucuna göre uygulama yapılır.
Olumsuzluğun tespit edildiği analiz sonuçları dikkate alınarak, söz konusu yakıtın o ildeki diğer satış yerlerinden ayrı ayrı numune alınarak yapılacak analiz sonucuna göre uygulama yapılması gerekmektedir. 1 (bir) yıl içerisinde aynı ilde yapılacak denetimlerde ikinci defa olumsuzluk tespit edilmesi durumunda, söz konusu ithalatçı / üreticinin o ilde satış izin belgesi iptal edilir, Bakanlığa bilgi verilir ve sözkonusu ithalatçı / üreticiye o ilde 1 (bir) yıl satış izin belgesi verilmez.
Satış izin belgesi iptal edilen yakıta ait bir başka ilde de satış izin belgesi alınmış ise, diğer illerde de gerekli analizler yaptırılır ve yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde uygulama ya-pılır.
Madde 51- Karabük İli sınırları içerisinde satışına ve kullanımına izin verilmeyen kömürlerin tespit edilmesi halinde kömürler; üretici / ithalatçı / dağıtıcı / satıcı tarafından geri alınacak, İl sınırları dışına çıkarılacaktır. Üretici / ithalatçı / dağıtıcı / satıcı 1. tespitte uyarılacak, 2. tespitte belgeleri 1 (bir) yıl süre ile iptal edilecektir.
Madde 52- 2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun 12.maddesi gereği tüketiciler, Bakanlığın ve/veya denetimle yetkili diğer merciler tarafından istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadırlar. Vermeyenler hakkında aynı Kanunun 20.maddesi ( g ) bendi uyarınca cezai işlem yapılacaktır.
Madde 53- İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı olmayan ve izinsiz kömür satışı yapan işyerlerinin yetkili idarelerce faaliyetleri durdurulacaktır.
Madde 54- Mahkemelerde açılacak tespit davaları veya Bakanlık / Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün gerekli görmesi dışında, yerli/ithal yakıta ilişkin olarak yeni numune alınmayacaktır.
Madde-55- 12. Maddenin 2. bendine uymadığı tespit edilen üreticiler / satıcılar ilk tespitte uyarılacak, ikinci tespitte ise satış izin belgeleri iptal edilecektir.

İ- TÜKETİCİLERİN UYACAĞI KURALLAR
Madde-56- Tüketiciler, kömürlerini katı yakıt satıcısı izin belgeli firmalardan almakla yükümlüdürler.
Madde-57- Tüketiciler, satıcılardan fatura ve / veya perakende satış fişi, sevk irsaliyesi ve kantar fişi, v.b belgeleri almakla zorunlu olup yapılacak denetimlerde bu belgeleri ibraz etmekle yükümlüdürler.
Madde-58- Katı yakıt kullanan kamu kurum ve kuruluşları ile tüm kaloriferli bina ve işyerlerinin baca temizliğini yaptırmakla yükümlüdürler.
Madde-59- Tüm kalorifercilerin ateşçi belgesine sahip olacak ve ateşçi belgesi olmayanlar çalıştırılmayacaktır. Bir kalorifercinin en fazla iki siteye ait kalorifer kazanını yakabilecek, aksi takdirde kalorifercinin ateşçi belgesi iptal edilecek ve işyeri sahibi ve/ veya yöneticiler hakkında yasal işlem yapılacaktır.
Madde-60- Aldığı torbalarda seri numarası veya barkot olup olmadığına dikkat edecektir. Bu numara veya barkot yok ise bu ürünleri almayacaklardır ve faturalarında da bunların işlendiğine dikkat edeceklerdir.
Madde-61- Yakma sistemleri konusunda “Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği”nin 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13. maddelerinde belirtilen hususlara uyulacaktır.
Madde-62- İlimizde, dış ortam sıcaklığı gece ve gündüz 15 ºC nin üzerinde olduğu günlerde kalorifer ve sobalar yakılmayacaktır.
Madde-63- İlimizde, kalorifer ve sobalar; işyerlerinde, bina iç ortam sıcaklığı 20 ºC, konutlarda ise 24 ºC den yukarıda olmayacak şekilde yakılacaktır.
Madde-64- İlimizin meteorolojik verileri ve topoğrafik yapısı dikkate alınarak kirli havanın zararlarına karşı insan sağlığını korumak amacıyla kamu kurum ve kuruluşları ile özel ve tüzel kişilere ait binaların kazanlarının sürekli yanması en ideali olmakla birlikte, sönen kaloriferlerin ilk yakma saatlerinin katı yakıtlı apartman ve sitelerde sabah saat: 04:00 – 06:00 , akşam 19:00 – 20:00 arasında; Resmi Kurumlarda sabah saat 05:30 – 06:30 arasında düzenlenmiş olup, diğer saatlerde yastıklama yöntemiyle yakılmaya devam edilecektir.
Madde-65- İlimizdeki hastaneler, yatılı ve gündüzlü okullar, öğrenci yurtları,huzurevleri, kreşler, terminaller ve kolluk binaları, kalorifer ve sobaların,iç ortam sıcaklığı 24ºC dan yukarı olmayacak şekilde devamlı olarak , ancak hava kirliliğine neden olmayacak şekilde yakılmasına,
Madde-66- Kullanılacak yakıtların daha verimli yakılabilmesi amacıyla soba ve kalorifer ka-zanlarında TSE standartlarına uygunluğu aranmakta olup, uygun olmayanların satışı yasaklanmıştır.
Madde-67- Site, apartman, işyerleri, tüm resmi ve özel kurumlar, aldıkları kömürlerin tor-balarını, ilgili Belediyelerin Temizlik İşleri Müdürlüğüne teslim edeceklerdir. Her ayın son Cuma günü toplanacak kömür torbaları, belediyelerce bastırılacak olan matbu evraklarla ilgili kişilere apartman yönetimi teslim edecektir.
Madde-68- Yapılacak denetimlerde, istenen belgeleri ibraz etmeyen, İl Mahalli Çevre Kurulunca belirlenen özelliklere sahip olmayan kömür kullanan ve bacasından aşırı derecede duman çıkaran işyeri ve konutların yöneticilerine Çevre Kanunu’nun kirletme yasağına ilişkin maddesine muhalefet nedeniyle idari para cezası uygulanacaktır. ( Çevre Kanunu’nun20 nci maddesinin (c) ve (d) bendi )
J- ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER

Alternatif Enerji Kaynakları

Madde 69- Isınma amaçlı alternatif temiz enerji kaynaklarının (güneş, doğalgaz, jeotermal, rüzgar gibi) kullanabilirliğinin araştırılarak bu kaynakların uygulanabilirliği konusunda gerekli çalışmaların ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından yapılması, hava kirliliğinin önlenmesi için alınacak ilave tedbirler olarak önem arz etmektedir.
Madde 70- Toz yayıcı ve uçucu özelliği olan kum, çakıl, toprak, uçucu özelliği olan maden v.s. nin ilgili Yönetmeliklere aykırı olarak açıkta depolanması yasaktır.
Madde 71- Taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliğinin disipline edilmesi amacıyla motorlu taşıtların yasal süresi içerisinde egzoz emisyon ölçümlerinin yapılması zorunludur.
Madde 72- Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.


EK-I


TAAHHÜTNAME


...................................................................... ile ilgili olarak;

1. Karabük İl Mahalli Çevre Kurulu’nun 28.08.2013 tarih ve 2013/23 sayılı Kararında be-lirtilen özelliklere uygun nitelikte yakıt satacağımı, aynı Kararda belirtilmiş olan bütün madde ve şartlara uyacağımı ve yerine getireceğimi,
2. İl Mahalli Çevre Kurulu Kararında yer alan gerekli evrakların hepsini tamamlayacağımı, beyan ve ibraz ettiğim bilgi ve belgelerde değişiklik olması durumunda 30 gün içinde konuyla ilgili Karabük Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bilgi vereceğimi,
3. Karabük Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından düzenlenecek olan bel-gemi almadan yakıt satışı yapmayacağımı,
4. Denetim esnasında denetim ekiplerinin çalışmalarını kolaylaştırıcı her türlü imkânı sağ-layacağımı, istenen bilgi ve belgeleri temin edeceğimi,
5. Denetim esnasında alınacak numunelerin analizleri için yapılacak giderleri karşılayaca-ğımı, karşılamamam durumunda, 2872 (Değişik: 5491) sayılı Çevre Kanunu’nun 12. maddesi uyarınca yasal işlem uygulanmasını,
6. Karabük İlinde sevk edilecek her parti yakıt için yakıtın kantar fişini, sevk irsaliyesini, faturasını ve satış izin belgesini nakil aracına vereceğimi, belgesiz veya eksik belgeli nakil araçlarındaki yakıtlara yasal işlem uygulanabileceğini,
7. Karabük İlinde sevk edeceğimiz yakıt torbalarının İl Mahalli Çevre Kurulu Kararına uygun olacağını,
8. Torbanın tekrar kullanımını önleyici tedbirler alacağımı,
9. Denetimlerde üretim ve torbalama tesisinden, depodan, taşıma aracından, satış yerin-den, bayiden veya kullanım yerinden alınan numune analizlerinin olumsuz çıkması ha-linde ilgili idarece cezai işlem uygulanmasını, gerektiğinde Karabük İlinde satışa sunulan tüm yakıtların tarafımızdan toplatılacağını,
10. İş bu taahhütnameyi 2872 (Değişik: 5491) sayılı Çevre Kanunu’nun ilgili maddelerinin uygulanması için tarafıma verilen birinci ihtar olarak kabul ettiğimi, taahhütname hü-kümlerini ihlal ettiğimde 2872 (Değişik: 5491) sayılı Çevre Kanunu’nun ilgili maddesi gereği idari yaptırım uygulanmasını,

 


KABUL VE BEYAN EDERİM.
İmza:
Yetkili Adı:
Firma Adı/Kaşe:

 


EK-II

T.C.
………………..VALİLİĞİ
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
Tarih :
Belge No : ( İl Trafik Kodu.KYS.Sıra no)
( Örnek: 06.KYS.001)

KATI YAKIT SATICISI KAYIT BELGESİ

Firma Adı :
Adresi :
Vergi No :

Yukarıda bilgileri yer alan şahıs/firma/şirket, ilimizde ısınma maksatlı katı yakıt satıcısı olarak kayıtlıdır.

Yetkili
İmza
Mühür

 

EK-III

T.C.
………………..VALİLİĞİ
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü

Tarih :
Belge No : ( İl Trafik Kodu.KYS.Sıra no)
( Örnek: 06.KYS.001)

DAĞITICI KAYIT BELGESİ

Firma Adı :
Adresi :
Vergi No :

Yukarıda bilgileri yer alan şahıs/firma/şirket, ilimizde ısınma maksatlı katı yakıt dağıtıcısı olarak kayıtlıdır.
Yetkili
İmza
Mühür

 

EK-IV

T.C.
VALİLİĞİ
(Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü)


SAYI : Tarih: / /....
KONU: Uygunluk İzin Belgesi


İlgi: tarih ve sayılı yazınız.

İlgi yazınız ekinde sunulan Analiz Belgesi ile yapmış olduğunuz talebiniz, İl Çevre ve Orman Müdürlüğümüzce incelenmiş olup, söz konusu katı yakıtın Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği'nin ... maddesinde (Tablo ..'da) belirtilen katı yakıtların ısınma maksadıyla, Yönetmeliğin 28 inci maddesine göre, LGrup İl ve İlçeler /TL Grup İl ve İlçeler /Köy ve beldelerde kullanılması Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüm&uum



Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır